close
تبلیغات در اینترنت
خرید دامنه
پيام هاي عاشورا
صفحه اصلی نقشه سایت خوراک
تبلیغات
تبلیغات شما
تبلیغات
Title
ایران پازیریک
فروشگاه و تبلیغات فرش
لینک ورودی
آدرس : Iripazirik.Com
کانال تلگرام : @Shopiripazirik
پیش بینی فوتبال
تبلیغات شما
موضوعات
آمار
● آمار مطالب کل مطالب : 368 کل نظرات : 40 ● آمار کاربران افراد آنلاین : 1 تعداد اعضا : 35 ● آمار بازدید بازدید امروز : 38 بازدید دیروز : 52 بازدید کننده امروز : 1 بازدید کننده دیروز : 35 گوگل امروز : 0 گوگل دیروز : 0 بازدید هفته : 90 بازدید ماه : 335 بازدید سال : 1,140 بازدید کلی : 106,457 ● اطلاعات شما آی پی : 54.235.48.106 مروگر : سیستم عامل :
آرشیو
نظرسنجی
نظر شما در مورد وبلاگ ؟



Image
Digikala
لینک ورودی

دیجی کالا
بررسی ، انتخاب و خرید آنلاین

پيام هاي عاشورا

Admin
17:25
بازدید : 126

الف) پيام هاي اعتقادي

 

1. توحيد و ايمان به مبدأ و معاد

 

عقيده به مبدأ و معاد مهم ترين عامل جهاد و فداكاري در راه خداست، چنين اعتقادي در كلمات امام حسين (عليه السلام) و اشعار و رجزهاي او و يارانش نقش محوري دارد. وقتي سپاه حرّ، راه را بر كاروان امام بست، حضرت ضمن خطابه اي كه ايراد كرد، فرمود: «تكيه گاهم خداست و او مرا از شما بي نياز مي كند.» روز عاشورا وقتي بي تابي خواهرش را مي بيند، مي فرمايد: «خواهرم خدا را در نظر داشته باش، بدان كه همه زمينيان مي ميرند، آسمانيان هم نمي مانند، هرچيزي جز وجه خدا كه آفريدگار هستي است از بين رفتني است».

 

صبح عاشورا نيز وقتي سپاه كوفه با همهمه رو به اردوگاه تاختند با خدا چنين مناجات مي كند: خدايا! در هر گرفتاري و شدت تكيه گاه و اميدم تويي و در هر حادثه اي كه برايم پيش آيد پشتوانه مني.

 

باور به معاد رشته هاي علقه انسان را از دنيا مي گسلد و به او ياري مي رساند تا بتواند در مسير عمل به تكليف راحت از جان خود بگذرد.

 

2. اعتقاد به رسالت پيامبر

 

در عصر پس از پيامبر، امت دچار تجزيه شدند، برخي به سنت و دين او وفادار ماندند، ولي اكثر مردم دچار ضلالت و بدعت شدند. در مكه حضرت سيدالشهداء(عليه السلام) با ابن عباس درباره امويان حاكم صحبت مي كرد و از وي پرسيد: «نظر تو درباره كساني كه پسر دختر پيامبر را از خانه و وطن و زادگاهش بيرون كرده و او را آواره دشت و بيابان كردند و در پي كشتن وي و ريختن خونش هستند، چيست؟ در حالي كه اين پسر پيامبر، نه براي خدا شريكي قائل شده، نه غير خدا را سرپرست خويش گرفته و نه از آيين پيامبر خدافاصله گرفته است». ابن عباس در جواب عرض كرد: «درباره آنان چيزي نمي گويم، جزاين آيه قرآن كه: (آنان به خدا و پيامبرش كافر شدند...) و بعد حضرت فرمود: خدايا! شاهد باش ابن عباس به صراحت به كفر آنان نسبت به خدا و رسول گواهي داد».

 

در طول سفر نيز امام و خاندانش پيوسته از رسول خدا(ص) ياد مي كردند و خود را از نسل آن حضرت معرفي مي كردند و به آن افتخار كرده و كرامت و شرافت خود را در آن مي دانستند.

 

3. امامت

 

فلسفه سياسي اسلام براي مديريت جامعه بر مبناي دين در قالب و شكل امامت تجلّي مي كند. اهل بيت پيامبر به لحاظ صلاحيت هاي ذاتي شايسته تر از ديگران براي تصدّي زمام داري مسلمين اند، آنچه كه در غدير خم اتفاق افتاد، تأكيد مجدّد براي چندمين بار بود كه رسالت پيشوايي امت پس از رسول خدا(ص) را به عهده شايسته ترين فرد پس از او؛ يعني اميرالمؤمنين (عليه السلام) مي انداخت؛ هرچند كه عدّه اي رياست طلب وزورمدار با راه اندازي غوغاي سقيفه مسير امامت مسلمين را در بستري ديگر انداختند وامت را از امامت علي (عليه السلام) محروم كردند، ولي اين حق ازآن امام بود و خود او پيش از رسيدن به خلافت و پس از آن در درگيري و مناقشاتي كه با خلفا و معاويه داشت، و پس ازشهادتش، امامان ديگر شيعه پيوسته بر اين حق مسلّم تأكيد كردند و آن را حق خويش و ديگران را غاصب دانستند.

 

قيام عاشورا، جلوه اي از اين حق خواهي و باطل ستيزي در ارتباط با اين والاترين ركن جامع اسلامي بود، امام حسين (عليه السلام) در مسير راه كوفه پس از برخورد با سپاه حرّ در خطابه اي كه ايراد كرد، چنين فرمود:

 

 «اي مردم! اگر تقواي خدا پيشه كنيد و حق را براي صاحبانش بشناسيد، خدا ازشما بيشتر راضي خواهد بود، ما دودمان پيامبريم و به عهده داري اين امر و ولايت بر شما از ديگران كه به ناحق مدّعي آنند و در ميان شما به ستم و تجاوز حكومت مي كنند سزاوارتريم».

 

پيام عاشورا اين است كه در جامعه اسلامي حاكميت و ولايت حق شايسته ترين افراد است؛ يعني فردي كه تعهد ايماني بالايي داشته باشد و براي اجراي فرامين قرآن وهدايت جامعه به سوي اسلام ناب بكوشد و شيوه حكومتي اش بر مبناي عدل و قسط باشد.

 

4. شفاعت

 

مقام شفاعت براي پيامبر و خاندان او در قيامت يكي از اركان اعتقادي شيعه است. در كوفه وقتي امام سجاد(عليه السلام) را با آن حال رقّت بار و دست و زنجير بر گردن آوردند، حضرت ضمن ايراد اشعاري به اين نكته مهم اشاره مي كند و مي فرمايد:

 

 «اگر روز قيامت ما و پيامبر خدا در يك جا جمع شويم، شما چه خواهيد گفت و چه حرفي براي گفتن يا عذرخواهي داريد؟».

 

در سخناني هم كه حضرت زينب در كوفه داشت، از جمله به اين شعر تمثّل جست كه:

 

 «آن گاه كه پيامبر (در قيامت) به شما بگويد: چه كرديد؟ شما كه امت آخرالزمان هستيد! چه جوابي خواهيد داد؟».

 

يادآوري موضوع اعتقادي شفاعت نوعي ملامت بر عملكرد دشمنان نيز بود، چراكه جنايت آنان به ذريّه پيامبر(ص) با وضع امتي كه به شفاعت آن حضرت اعتقاد داشته باشند ناسازگار است.

 

درخواست شفاعت و اميد به آن كه در زيارت نامه ها آمده است، همين اثر تربيتي را دارد، از جمله در زيارت امام حسين (عليه السلام) مي خوانيم: «اللّهم ارزقني شفاعه الحسين يوم الورود».

 

5. بدعت ستيزي

 

امام حسين (عليه السلام) مصداق بارزي از عمل به اين تكليف الهي به دفاع از حريم دين پرداخت و از انگيزه هاي خويش احياي دين و بدعت ستيزي را برشمرد، از جمله در نامه اي كه به بزرگان بصره نوشت چنين آمده است:

 

 «أدعوكم الي كتاب الله و سنه نبيّه فان السنّه قد اُميتت و البدعه قد اُحييت»؛ شما را به كتاب خدا و سنت پيامبرش دعوت مي كنم، همانا سنت پيامبر مرده و بدعت زنده شده است.

 

 

 

ب) پيام هاي اخلاقي

 

1. آزادگي

 

حضرت علي (عليه السلام) در جايي مي فرمايد: «آيا هيچ آزاده اي نيست كه اين نيم خورده (دنيا) را براي اهلش واگذارد؟ يقيناً بهاي وجود شما چيزي جز بهشت نيست، پس خود را جز به بهشت نفروشيد».

 

آزادگي در آن است كه انسان كرامت و شرافت خودش را بشناسد و تن به پستي و ذلت و حقارت و اسارت دنيا و زير پا نهادن ارزش هاي انساني ندهد.

 

نهضت عاشورا، جلوه بارزي از آزادگي در مورد امام حسين (عليه السلام) و خاندان و يارانش است به عنوان نمونه وقتي مي خواستند به زور از آن حضرت براي يزيد بيعت بگيرند با ردّ درخواست آن ها اين گونه فرمودند: «نه به خدا سوگند نه دست ذلّت به آنان مي دهم و نه چون بردگان تسليم حكومت آن ها مي شوم».

 

صحنه كربلا نيز جلوه ديگري از اين آزادگي بود، آن حضرت از ميان دو امر؛ يعني شمشير يا ذلّت مرگ با افتخار را پذيرفت و فرمود: «هيهات منّا الذله».

 

اگر آزادي خواهان در راه استقلال و رهايي از ظلم مي جنگند، در سايه همين آزادگي است كه ارمغان عاشورا براي هميشه تاريخ است.

 

2. ايثار

 

در صحنه عاشورا نخستين ايثارگر خود حضرت بود كه حاضر شد جان خود را فداي دين خدا كند و رضاي او را بر همه چيز برگزيند، اصحاب آن حضرت نيز هر كدام ايثارگرانه جان خويش را فداي امام خويش كردند.

 

اظهارهاي ياران امام در شب عاشورا مشهور است، يك به يك برخاستند و آمادگي خود را براي جانبازي و ايثار خود در راه امام (عليه السلام) اظهار كردند؛ به عنوان نمونه، به اين سخن مسلم بن عوسجه اشاره مي كنيم كه به امام (عليه السلام) فرمود: «هرگز از تو جدا نخواهم شد، اگر سلاحي براي جنگ با آنان نداشته باشم با سنگ با آنان خواهم جنگيد تا همراه تو به شهادت برسم».

 

3. توكّل

 

امام حسين (عليه السلام) در آغاز حركت خويش از مدينه تنها با توكّل بر خدا اين راه را برگزيد و در تمام مسير تنها تكيه گاهش خدا بود، حتّي توكّلش بر ياران همراه هم نبود. ازاين رو از آنان خواست كه هر كس مي خواهد برگردد و همين توكل باعث شد هيچ پيشامدي نتواند در عزم او خلل وارد كند.

 

در وصيتي كه به برادرش محمدبن حنفيّه در آغاز حركتش از مدينه داشت، ضمن بيان انگيزه و هدف خويش از قيام در پايان فرمود: «ما توفيقي الاّ بالله عليه توكّلت و اليه اُنيب» و يا درخطبه هايي كه در روز عاشورا ايراد نمود، جمله «اني توكّلت علي الله ربّي و ربّكم» را بيان كرد كه بيانگر همين روحيه است.

 

4. جهاد با نفس

 

خود ساختگي و جهاد با نفس زيربناي جهاد با دشمن بيروني است و بدون آن، اين هم بي ثمر است و كربلا سرشار از اين مجاهدت هاست. نافع بن هلال همسري داشت كه نامزد بود و هنوز عروسي نكرده بود، در كربلا هنگامي كه مي خواست براي نبرد به ميدان رود همسرش دست به دامان او شد و گريست. اين صحنه كافي بود كه هر جواني را متزلزل كند و انگيزه جهاد را از او سلب نمايد، ولي او با آن كه امام نيز از او خواست كه شادي همسرش را بر ميدان رفتن ترجيح دهد، بر اين محبت دنيوي و غريزي غلبه يافت و گفت: «اي پسر پيامبر! اگر امروز تو را ياري نكنم، فردا جواب پيامبر را چه بدهم؟» جنگيد تا شهيد شد.

 

5. شجاعت

 

شجاعت عاشوراييان، ريشه در اعتقادشان داشت، آنان كه به عشق شهادت مي جنگيدند از مرگ ترس نداشتند تا در مقابله با دشمن سست شوند و به همين دليل لشگريان دشمن پيوسته از برابرشان مي گريختند و چون توان مبارزه فردي را با آنها نداشتند به طور جمعي حمله كرده و آنها را به شهادت مي رساندند.

 

يكي از راويان حوادث كربلا حميدبن مسلم مي گويد: «به خدا سوگند! هيچ محاصره شده اي در انبوه مردم نديدم كه فرزندان و خاندان و يارانش كشته شده باشند و چون حسين بن علي قوي دل و استوار و شجاع باشد».

 

6. صبر و استقامت

 

آنچه حماسه كربلا را ماندگار و جاودانه كرد، روحيه مقاومت و صبر امام حسين (عليه السلام) و ياران و همراهان او بود. حضرت در يكي از منزلگاه هاي ميان راه اين گونه فرمود: «صبر ومقاومت كنيد اي بزرگ زادگان! چرا كه مرگ شما را از رنج و سختي عبور مي دهد و به سوي بهشت گسترده و نعمت هاي هميشگي مي رساند».

 

از زمزمه هاي حضرت در آخرين لحظات زندگي در گودال قتلگاه، صبر بر قضاي الهي به گوش مي رسيد.

 

7. عزّت و افتخار

 

امام (عليه السلام) و خاندان و اصحاب حضرت در مواقع و مواطن مختلف عزت و افتخار، خود را در عمل و گفتار به منصه ظهور رساندند و در مقابل، ذلت و خواري يزيد و دودمان ناپاكش را اثبات كردند كه نمونه هاي آن بي شمار است: وقتي والي مدينه بيعت با يزيد را به حضرت پيشنهاد كرد، حضرت ضمن ردّ آن، با ذليلانه شمردن آن اين گونه فرمود: «كسي همچون من با شخصي چون او بيعت نمي كند».

 

در جاي ديگر با ردّ پيشنهاد تسليم شدن فرمود: «همچون ذليلان دست بيعت با شما نخواهم داد».

 

8. عفاف و حجاب

 

نهضت عاشورا براي احياي ارزش هاي ديني بود و از جمله آنها حفظ حجاب وعفاف زن مسلمان است، سيدبن طاووس مي گويد: شب عاشورا امام حسين (عليه السلام) در گفت گو با خانواده اش آنان را به حجاب و عفاف و خويشتن داري توصيه كرد.

 

دختران و خواهران امام (عليه السلام) مواظب بودند تا حريم عفاف اهل بيت پيامبر تا آن جا كه مي شود، حفظ و رعايت شود. اُم كلثوم به مأمور اسيران فرمود: «وقتي ما را وارد شهر دمشق مي كنيد از دري وارد كنيد كه تماشاچي كمتري داشته باشد». و از آنان درخواست كرد كه سرهاي شهدا را از ميان كجاوه هاي اهل بيت فاصله بدهند، تا نگاه مردم به آنها باشد و حرم رسول خدا را تماشا نكنند.

 

9. عمل به تكليف

 

امامان شيعه در شرايط مختلف اجتماعي طبق تكليف عمل مي كردند و در اين راه هيچ چيز نمي توانست آنها را از آن منع كند. حادثه عاشورا نيز يكي از جلوه هاي بارز عمل به وظيفه بود و اين را امام حسين (عليه السلام) و خاندان و اصحاب او در كردار و گفتار به اثبات رساندند.

 

حضرت وقتي مي خواست از مكّه به سوي كوفه خارج شود، در جواب ابن عباس كه او را از رفتن به سوي عراق برحذر مي داشت، فرمود: «با آن كه مي دانم تو از روي خيرخواهي و شفقت چنين مي گويي، اما من تصميم خود را گرفته ام».

 

10. غيرت

 

يكي از خصلت هاي پسنديده، غيرت است و خداوند نيز بندگان غيرت مند خود رادوست دارد.

 

در حادثه عاشورا جوانان بني هاشم پيوسته اهل بيت حضرت را در طول سفر درخيمه ها محافظت مي كردند، شب ها با حراست آن ها ـ به ويژه قمر بني هاشم ـ زنان حرم آسوده و بي هراس مي خفتند.

 

خود حضرت نيز تا وقتي كه زنده بود، نتوانست تحمّل كند كه نامردان به حريم ناموس او نزديك شوند تا جايي كه نوشته اند: حضرت در حمله هاي خود نقطه اي در ميدان نبرد انتخاب كرده بود كه نزديك خيام حرم باشد تا در صورت حمله دشمن كسي متعرض مخدّرات نشود.

 

در واپسين لحظات هم كه مجروح بر زمين افتاده بود، وقتي شنيد كه گروهي از سپاه دشمن قصد حمله به خيمه ها و تعرّض به زنان و كودكان را دارند بر سرشان فرياد برآورد: «اي پيروان آل ابوسفيان! اگر دين نداريد و از معاد نمي ترسيد، لا اقل در دنيا آزاده مرد باشيد... من با شما مي جنگم و شما با من مي جنگيد، به زنان كه نبايد تعّرض كرد! تا وقتي من زنده ام طغيان گرانتان را از تعرّض به حرم من باز داريد».

 

11. فتوّت و جوانمردي

 

امام حسين (عليه السلام) و يارانش زيباترين جلوه هاي جوانمردي و فتوت را در حماسه عاشورا از خود نشان دادند، چه با حمايتشان از حق، چه با جانبازي در ركاب امام خويش تا شهادت و چه در برخورد انساني با ديگران حتي دشمنان.

 

در مسير، وقتي امام (عليه السلام) با لشكر حرّ برخورد كرد وقتي يكي از اصحابش پيشنهاد كرد كه اينان گروه اندكند و جنگ با اينها آسان تر از نبرد با گروه هايي است كه بعداً مي آيند، در جواب فرمود: «من شروع به جنگ نمي كنم».

 

و صحنه ديگر آب دادن به سپاه تشنه حرّ بود كه حضرت حتي آن كه از همه ديرتر رسيده بود را سيراب كرد.

 

12. مواسات

 

يكي از زيباترين خصلت هاي اخلاقي، مواسات، يعني غم خواري و هم دردي وياري كردن ديگران است. از جلوه هاي بارز مواسات در حادثه عاشورا، صحنه اي است كه ميان بني هاشم و ديگر ياران امام (عليه السلام) پيش آمد و هر گروه حاضر بودند پيش مرگ ديگري شوند. در شب عاشورا حضرت ابوالفضل (عليه السلام) در خيمه بني هاشم اين گونه ايراد سخن كرد: «فردا صبح، شما نخستين گروهي باشيدكه به ميدان مي رويد، ما پيش از آنان به استقبال مرگ مي رويم تا مردم نگويند اصحاب را جلو فرستادند...» و بني هاشم هم برخاستند و شمشيرها را كشيدند و گفتند: «ما هم با تو هم عقيده ايم».

 

13. وفا

 

وقتي به صحنه عاشورا مي نگريم، مظاهر برجسته اي از وفا را مي بينيم. شب عاشورا سيدالشهدا(عليه السلام) وقتي با اصحاب خود صحبت مي كند، وفاي آنان را مي ستايد و مي فرمايد: «من باوفاتر و بهتر از اصحابم، اصحابي نمي شناسم».

 

 

 

ج) پيام هاي عرفاني

 

1. اخلاص

 

صحنه عاشورا، صحنه تصفيه خالصان از ناخالصان است. آنها كه از اول به قصدي غير از رضايت و قرب الهي و عمل به وظيفه، همراه امام (عليه السلام) به طرف كربلا حركت كردند، هر يك به بهانه اي از حضرت جدا شدند و تنها كساني ماندند كه اين راه را خالصانه انتخاب كرده بودند و خلوص خود را در شب عاشورا و روز نبرد نشان دادند.

 

امام (عليه السلام) پيش از شروع حركت از مدينه ضمن خطابه مفصلي كه ايراد كرد، هرگونه شائبه دنياطلبي و رياست خواهي و جنگ قدرت را ردّ كرد و انگيزه خالص اصلاح ديني و اجتماعي را مطرح ساخت.

 

در جاي ديگر، اين گونه فرمود: «من هرگز به عنوان شورش و خوش گذراني، سرمستي، فسادانگيزي يا ستم قيام نكردم، بلكه براي طلب اصلاح و امر به معروف و نهي از منكر قيام كردم».

 

2. بلا و امتحان

 

عارفان با ايمان نه تنها از بلا نمي گريزند، بلكه آن را نشانه لطف الهي و سبب پاكي روح و جان خود مي دانند و به استقبال آن مي روند.

 

سيدالشهدا(عليه السلام) در روز عاشورا در مناجاتي كه در آخرين لحظات حيات با خدا دارد، خداوند راهم به نعمت هاي سرشارش مي ستايد و هم به بلاي نيكويش.

 

3. رضا و تسليم

 

اهل بيت، در مقابل خواست خدا و تقدير الهي كاملاً راضي و خشنود بودند و باپشتوانه آن هر مشكل و بلايي را صبورانه و عاشقانه تحمل مي كردند.

 

امام حسين (عليه السلام) وقتي مي خواست از مدينه خارج شود، هنگام وداع با قبرپيامبر(ص) از خدا خواست كه آنچه رضاي او در آن است، برايش مقدّر كند.

 

در مسير كوفه نيز پس از برخورد با «فرزدق» و آگاهي از اوضاع كوفه فرمود: «اگر قضاي الهي بر چيزي نازل شود، آن را دوست داريم».

 

4. شهادت طلبي

 

صحنه عاشورا جلوه شهادت طلبي ياران با ايمان امام حسين (عليه السلام) بود، خود حضرت نيز پيشتاز و الگوي اين ميدان بود.

 

وقتي امام مي خواست از مكه حركت كند با خواندن خطبه اي از زيبايي مرگ در راه خدا سخن گفت و از آنها خواست كه هر كس طالب شهادت است و آمادگي بذل جان خويش را دارد همراه حضرت برود.

 

5. عشق به خدا

 

يكي از شاعراني كه به حادثه عاشورا از زاويه عرفاني و عشق به خدا نگاه كرده، عمان ساماني است، ديوان «گنجينه الاسرار» او با همين تحليل به حماسه حسيني نظردارد. او امام حسين (عليه السلام) را سرمست از شوق و عشق الهي مي بيند، او را موجي برخاسته ازدريا مي داند كه محو حقيقت خداست و در جدال عقل و عشق سپاه عشق را غالب مي سازد و حتي در وداع آخر خود با خواهرش از او مي خواهد كه حجاب وصل نشود.

 

6. ياد خدا

 

سيدالشهدا(عليه السلام) در تمامي حالات و در بحراني ترين پيشامدها با ياد خدا آرامش مي يافت و اين اطمينان قلبي را به خاندان و يارانش نيز منتقل مي كرد.

 

حضرت وقتي براي اصحابش خطبه مي خواند، آغاز آن را حمد و ثناي الهي قرارمي داد. در صبح عاشورا وقتي سپاه دشمن به سويش مي آيد، مي فرمايد: «خدايا در هر گرفتاري، تو تكيه گاه مني».

 

 

 

د) پيام هاي تاريخي

 

1. اتمام حجت

 

در نهضت عاشورا امام حسين (عليه السلام) و يارانش پيش از آن كه جنگ درگيرد و دست دشمن به خون پاك آنان آلوده شود اتمام حجت مي كردند و با آيات بيّنات راه صحيح وحق را به آنها نشان مي دادند تا مبادا كسي از روي جهالت خود را دچار عذاب الهي كند.

 

در روز عاشورا حضرت ضمن خطبه اي كه ايراد كرد، اين گونه فرمود:

 

 «به نسبت و تبار من بنگريد؛ آن گاه به وجدان خويش باز گرديد و خود را سرزنش كنيد، ببينيد آيا كشتن من و هتك حرمتم براي شما رواست؟ آيا من پسر دختر پيامبرتان نيستم؟ آيا من پسر وصي و عموزاده پيامبر نيستم؟ آيا حمزه سيدالشهدا و جعفر طيّار، عموي من نيستند؟ آيا اين سخن پيامبر به گوشتان نرسيده كه فرمود: اين دو [حسن و حسين] سرور جوانان بهشتند؟.... آنچه مي گويم حق است و تاكنون دروغي نگفته ام. اگرمي پنداريد دروغ مي گويم از جابر بن عبدالله انصاري، ابوسعيد خدري، سهل ساعدي، زيدبن أرقم و أنس بن مالك بپرسيد كه مي گويند اين سخن را از پيامبر درباره من و برادرم شنيده اند. آيا اين كافي نيست كه دست به كشتنم نيالاييد؟».

 

2. افشاگري

 

در حادثه كربلا يكي از رسالت هاي بازماندگان حادثه افشاگري عليه دشمن بود وضربه زدن به رژيم اموي از طريق تبيين آنچه در كربلا گذشت. نقش امام سجاد(عليه السلام) وحضرت زينب در اين ميان حائز اهميت بود.

 

امام در نطقي كه در كوفه داشت، در حضور انبوه مردم اين گونه خود را معرفي كرد: «اي مردم! هركس مرا مي شناسد، كه شناخته است و هر كس مرا نمي شناسد، من علي بن الحسين هستم، پسر آن كه حرمتش را زير پا نهادند و نعمت را از او سلب كردند، مالش را به غارت بردند، خانواده اش را به اسارت گرفتند، من پسر كسي هستم كه بي گناه او را در كنار شط فرات سر بريدند».

 

3. ريشه عاشورا در سقيفه

 

عاشورا در واقع تجلي نهايت دشمني هاي امويان با اهل بيت عصمت و طهارت بود كه با هم دستي همه عوامل پيدا و پنهان شكل گرفت، اگر وصيت پيامبر(ص) درباره سرنوشت مسلمين پس از خودش عمل مي شد و ولايت حاكميت مي يافت. آن بدعت ها، رجعت ها و شعله ور شدن آتش كينه و عداوت بازماندگان احزاب شرك و ضربه خوردگان ازتيغ اسلام بروز نمي يافت، شهادت امام حسين (عليه السلام) و يارانش در عاشورا برگي ديگر از آن ستم نخستين بود، تيري كه روز عاشورا بر قلب حسين (عليه السلام) نشست و خون حضرت را برزمين ريخت، درواقع در روز سقيفه رها شده بود و در عاشورا به هدف نشست!

 

اين كه يزيد پس از كشتن امام (عليه السلام) مغرورانه مي گفت: كاش اجدادم و نياكانم بودندو شاهد اين انتقام گيري بودند، نشانه ديگري از همين كينه ديرينه است.

 

4. عبرت آموزي

 

حادثه كربلا، يكي از حودث الهام بخش و عبرت آموز است، در عين حال كه براي همه حق جويان و عدالت خواهان و مبارزان راه حق و آزادي يكي از غني ترين منابع الهام بخش است، از نگاه ديگر، يكي از تلخ ترين حوادث و دردناك ترين فجايعي است كه در تاريخ اسلام به دست امت پيامبر پديد آمد و جا دارد دقيقاً مطالعه و عوامل بروز اين حادثه تلخ ريشه يابي شود.

 

مقام معظّم رهبري فرموده اند: «ملت اسلام جا دارد فكر كند كه چرا پنجاه سال بعد از وفات پيغمبر كار كشوراسلامي به جايي رسيد كه همين مردم مسلمان از وزيرشان، اميرشان، سردارشان، عالمشان، قاضي شان، قاري شان گرفته تا اجانب و اوباش در كوفه و كربلا جمع شدند و جگرگوشه همين پيغمبر را با آن وضع فجيع به خاك و خون كشيدند! خوب، بايد آدم به فكر فرو رود كه چرا اين طوري شد؟... كار به جايي برسد كه جلوي چشم مردم حرم پيامبر را بياورند توي كوچه و بازار به آنها تهمت خارجي بزنند».

 

 

 

هـ) پيام هاي سياسي اجتماعي

 

1. امر به معروف و نهي از منكر

 

در قرآن كريم و منابع روايي ما از اين اصل به عنوان يكي از مهم ترين فرايض، بلكه برترين فريضه ياد شده كه در صورت فراهم شدن شرط بر همگان واجب است.

 

امام حسين (عليه السلام) در ضمن بيان انگيزه هاي قيام خويش به اين امر مهم اشاره مي كند و مي فرمايد: «اريد أن آمر بالمعروف و أنهي عن المنكر».

 

2. اصلاح

 

جامعه اي كه دچار انحطاط شده و از ملاك هاي ارزشي فاصله بگيرد، دچار فساداست. خصوصاً جامعه اي كه در رأس قدرت افرادي باشند كه خود از جامع ترين مظاهر فساد از هر حيث باشند، چنين جامعه اي نياز به اصلاح دارد و بر آگاهان و دلسوزان جامعه خصوصاً ائمه دين واجب و فرض است كه ساكت ننشينند و به اين امر مهم قيام كنند. حركت امام حسين (عليه السلام) از نوع همين حركت اصلاح گرانه بود و خود در سخن معروف خويش به آن اشاره مي كند، آن جا كه مي فرمايد: «انّما خرجت لطلب الاصلاح في اُمه جدّي».

 

3. جهاد

 

در عصر امام حسين (عليه السلام) مردم گرفتار حكومت ظالم و فاسدي شده بودند كه براي مقدسات ديني و اسلام و مسلمانان حرمتي قائل نبود و اسلام در چنين شرايطي در معرض نابودي بود. امام حسين (عليه السلام) قيام بر چنين حكومتي را واجب مي ديد و با امتناع ازبيعت با يزيد به مكه رفت و از آن جا به كوفه عزيمت كرد تا شيعيان را در جهاد بر ضد ستم رهبري كند.

 

خود حضرت در ديداري كه با فرزدق در مسير كوفه داشت، ضمن برشمردن فسادهاي حكومت امويان و تعطيل حدود الهي و رواج مي خواري و غارت اموال مردم فرمود: «من سزاوارترين كسي هستم كه به ياري دين خدا برخيزم و شريعت مطهر او را عزيز بدارم و در راه او جهاد كنم تا كلام الهي برترين شود».

 

4. عدالت خواهي

 

پيام عاشورا دعوت از انسان ها براي تلاش در راه اقامه عدل و قسط است، زيرا بدون حيات اجتماعي مبتني بر عدل همه ارزش ها تباه مي شود و زمينه مرگ دستورهاي ديني و آيين الهي فراهم مي آيد.

 

امام حسين (عليه السلام) در يكي از سخنراني هاي خويش با استناد به فرمايش حضرت رسول (ص) كه قيام عليه سلطه جابرانه را لازم مي شمارد، خود را شايسته ترين فرد براي قيام جهت تغيير حكومت و ساختار سياسي معرفي مي كند.

 

اين هدف در سخن ياران امام (عليه السلام) نيز ديده مي شود، مسلم بن عقيل پس ازدستگيري خطاب به ابن زياد فرمود:

 

 «ما آمده ايم تا به عدالت فرمان دهيم و به حكم قرآن فرا بخوانيم».

 

5. عزت خواهي

 

امام حسين (عليه السلام) مرگ در راه مبارزه با ستم و عدوان را سعادت مي داند و زندگي دركنار ستمگران را مايه ننگ و ذلت مي شمرد: «لا أري الموت الاّ سعاده والحياه مع الظالمين الاّ بَرَماً».

 

6. هجرت

 

قرآن كريم از مهاجران به عظمت ياد مي كنند. در تاريخ اسلام نيز مهاجران به حبشه و يثرب موقعيت و احترام داشتند و هجرت يك ارزش مكتبي به حساب مي آمد وروي همين حساب مبدأ تاريخ قرار گرفت.

 

در نهضت عاشورا نيز امام حسين (عليه السلام) براي مقابله با حكومت جور، براي امر به معروف و نهي از منكر و در راه احياي دين دست به هجرت زد و مدينه را به قصد مكّه و مكّه را به سمت عراق پشت سر نهاد، حضرت هنگام خروج از مدينه آيه «فخرج منها خائفاً يترقّب قال رب نجّني من القوم الظالمين» را تلاوت كرد كه به هجرت حضرت موسي (عليه السلام) از ظلم و ستم فرعون مربوط مي شود.

 

 

 

و) پيام هاي احياگري

 

1. احياي كتاب و سنت

 

در سخنان سيدالشهدا (عليه السلام) نمونه هايي از مرگ سنت ها و حيات بدعت ها و جهالت ها و نيز جملاتي از احياگري به اصول و ارزش هاي فراموش شده و از دست رفته وجود دارد:

 

حضرت در نامه اي خطاب به مردم بصره مي نويسد: «من شما را به كتاب خدا و سنّت پيامبر فرا مي خوانم، سنت مرده و بدعت زنده شده است، اگر سخنم را بشنويد و فرمانم را پيروي كنيد، شما را به راه رشد هدايت مي كنم».

 

2. احياي دين

 

سيدالشهدا(عليه السلام) مرگ در راه حق و احياي آن را زندگي مي شمرد و در اين راه باكي از شهادت نداشت، اين سخن از اوست: چه آسان است مرگ در راه رسيدن به عزّت و زنده كردن حق.

 

حضرت ابوالفضل (عليه السلام) نيز در رجزي كه در روز عاشورا، پس از قطع شدن دست راست خويش خواند بر مسئله حمايت از دين تأكيد داشت: «والله ان قطعتم يميني انّي أحامي أبداً عن ديني».

 

3. احياي نماز

 

امام حسين (عليه السلام) و ياران باوفايش در نهضت عاشورا به نماز و اقامه آن اهميت بسياري مي دادند، مهلت شب عاشورا به خاطر همين بود، عشق به نماز و دعا و استغفار دردل امام (عليه السلام) آن چنان بود كه به برادرش عباس (عليه السلام) فرمود: «از اين گروه بخواه تا نبرد را به فردا بيندازند و امشب به تأخير افتد، باشد كه به نمازو دعا و استغفار بپردازيم، خدا مي داند كه من پيوسته علاقه به نماز و تلاوت آيات الهي داشته ام».

 

 

 

نتيجه گيري

 

عاشورا مكتب انسان سازي است و حسين آموزگار بزرگ بشريت؛ عاشورا يك حادثه نيست، بلكه يك مكتب است، مكتبي كه درس ايمان و عقيده، شهامت و شهادت، عدالت و آزادي خواهي، همّت و غيرت، جهاد و قيام، صبر و استقامت، امامت و ولايت، ايثار و رشادت و در يك كلام درس انسانيت به تمامي بشر و تمام آنها كه مي خواهند انسان باشند و انسان زندگي كنند، مي دهد. عاشورا در ظاهر يك روز، ولي در واقع به بلنداي تمام اعصار و قرون است و عاشوراييان در ظاهر تعدادي محدود، اما در واقع به تعداد تمام عدالت جويان و آزادي خواهان جهان و تمام آنهايي كه قلبشان براي انسانيت مي تپد. آري، در آن زمان اگر چه به ظاهر يزيد بر خاندان پيامبر(ص) تسلط پيداكرد و توانست بدن هاي آنها را زير سُم اسبان لگدكوب كند، اما مكتب و مرام آنها هرگز ازبين نرفت و تا حق و حقيقت وجود دارد حسين و حسينيان زنده و جاويدند و همين رمز بقاي نهضت اواست.

 

 


در اين جواب از اين منابع استفاده شده است:

 

1ـ الاحتجاج، الطبرسي، احمدبن علي، م 560 ه، نشر دارالنعمان، بيروت، لبنان.

 

2ـ الارشاد، شيخ مفيد، م 413 ه، نشر دارالمفيد، تحقيق مؤسسه آل البيت:، قم.

 

3ـ بحارالانوار، مجلسي، محمدباقر، م 1111 ه، نشر مؤسسه الوفاء، بيروت، لبنان.

 

4ـ حماسه حسيني، مطهري، مرتضي، م 1358 ش، مجموعه آثار، جلد 1(عليه السلام)، انتشارات صدرا، تهران.

 

5ـ حياه الامام الحسين (عليه السلام)، قرشي، باقر شريف، معاصر، مطبه أدب، نجف اشرف.

 

6ـ صحيفه الحسين (عليه السلام)، قيومي اصفهاني، جواد، معاصر، مؤسسه نشر اسلامي، قم.

 

7ـ العوالم، بحراني، عبدالله، م 1130 ه، نشر مدرسه الامام المهدي (عج)، قم.

 

8ـ كلمات الامام الحسين (عليه السلام)، شريفي، محمود، معاصر، نشر دارالمعروف، قم.

 

9ـ مسند الامام الشهيد(عليه السلام)، عطاردي، عزيزالله، معاصر، انتشارات عطارد.

 

10ـ معالم المدرستين، عسكري، سيد مرتضي، معاصر، مؤسسه النعمان، بيروت، لبنان.

 

11ـ مناقب آل ابي طالب (عليه السلام)، ابن شهرآشوب، م 588 ه، مطبعه الحيدريه، النجف.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه
نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
ورود به سایت
نام کاربری :
رمز عبور :
رمز عبور را فراموش کردم ؟
عضویت
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد
آخرین مطالب ارسالی سایت
کدهای اختصاصی
قفس دانلود فیلم
تبلیغات متنی
محل تبلیغات متنی شما با قیمت مناسب
YOUR ADS
تبلیغات متنی
محل تبلیغات متنی شما با قیمت مناسب
YOUR ADS
تبلیغات متنی
محل تبلیغات متنی شما با قیمت مناسب
YOUR ADS

ابزار تغییر فونت مطالب وبلاگ اختصاصی بیست اسکریپت این جمله در وبتون نمایش داده نمیشه پس لطفا پاکش نکنید